Právě si prohlížíte Produktový design – Proměna

Produktový design – Proměna

Andrea Balcarová

Střední uměleckoprůmyslová škola hudebních nástrojů a nábytku, Hradec Králové

Proměna je edukační a motorická hračka pro děti v předškolním věku. Jakýmkoliv otočením hračky se promění na jiné zvíře. Nemá však být na první pohled poznat o jaké se jedná, dítě si to samo při hře představí.
Mým záměrem bylo vytvořit multifunkční hračku, kterou by děti mohly zahrnout do jejich vlastní hry (hraní na piráty, indiány, princezny..), ale zároveň aby byla využita i v jiném směru než hraní, třeba na ní jen ležet, houpat nebo ji zahrnout do učení. Vytvořila jsem tedy hračku, která dítě zabaví a zároveň naučí, rozvine jeho představivost a motorickou schopnost.
Každá látka je hmatově úplně jiná, tím děti rozeznávají různorodost materiálů. Proto jsem záměrně vybírala látky jako např. modrá, která je jemná, jako kůže delfína, a látka zelená, která je hrubší jako kůže želvy.
Abych zjistila, co děti ve tvaru vidí, navštívila jsem mateřské školy a dětské domovy. Dětem jsem dala obrys hračky vybarvit. Objevila se velmi častá želva, velryba s delfínem, dále kachna, prase, velbloud, šnek, pes, či dokonce mořská panna. 
Na výrobu jsem použila zbytky potahových látek z hradecké čalounické firmy Polstrin, molitan z čalounictví v Náchodě a pojenou polyuretanovou pěnu z firmy Purtex v Malé Skalici.
Potah je z odolné čalounické látky. Kdyby se zašpinil, na užší části se nachází skrytý zip (od žluté po béžovou), potah se dá sundat a vyprat.
Molitan je měkký a lehký a děti si o něj nemohou ublížit. Použila jsem dva druhy, jeden jako zpevňující prvek, tím je pojená polyuretanová pěna a druhý, jako měkký obal.